Nørre Snede Skole - skolen som lokalt kulturcenter
I takt med at flere fritidsbrugere og foreninger benytter skolers faciliteter til deres aktiviteter, får skolen i lokalsamfundet styrket sin position i en ny form - nemlig som det centrale kulturhus. Når man tegner og bygger nyt, skal man derfor gentænke skolen – udfordre og nytænke sammenhænge og muligheder, så der bliver åbnet for en langt bredere skare af brugere og aktiviteter. Projektets centrale ”hjerterum” har som mål at fungere som et pulserende aktivitetsrum, der skaber inspiration og virkelyst for alle byggeriets brugere.
For at understøtte skolens rolle i nærmiljøet bliver man mødt af et åbent og levende hus, hvor alle er velkomne. Ved at nedbryde volumenet, skaleres skolen ned til en størrelse, der er genkendelig i den nære kontekst og Nørre Snede. Samtidig skaber bygningens forskudte gavle nicher og kroge både ude og inde, der giver grobund for veldisponerede og funktionelle rum. Ved skolens hovedindgang mødes man først af skolens nye torv. Torvet bliver ikke kun skolens, men også byens samlingspunkt. Derefter mødes man af skolens forskudte ende-gavle, der med årgangslokalernes indskudte træklædte terrasser, rammer skolens aktiviteter ind. I stueetagen sikrer store vinduer indkig til livet inde i skolen og på biblioteket.
Dette er et ikke realiseret konkurrenceprojekt.