Udvidelse af Vestfyns gymnasium med nye fagfløje for de naturvidenskabelige, kreative og sproglige fag samt nye normalklasser. Lokalerne er organiseret om to dobbelthøje studietorve med et varieret miljø af projekt- og studiearbejdspladser. Projektet rummer ligeledes en multisal samt faciliteter for bibliotek.
Udvidelsen er udarbejdet med fokus på at etablere et varieret rumligt forløb, der tilgodeser individualitet, fællesskab, fagligt fokus og nærhed. Sociale fællesskaber skabes med udgangspunkt i at anerkende individuelle forskelle - derfor er arkitekturen i projektet meget rumligt differentieret, så der etableres rum til forskellige sociale konstellationer.
På et gymnasium, hvor fagligheden vægtes højt, er det af stor betydning at arkitekturen også afspejler dette fokus. I projektet er der derfor arbejdet med at etablere læringsmiljøer, som er kodet specifikt til de aktiviteter og fag, som de skal danne rammerne omkring. Oplevelsen af nærhed er at finde på flere niveauer i projektet - lige fra det overordnede organisationsprincip til materialevalget og rummenes indbyrdes forhold.
Efter udvidelsen består bygningsvolumenet af tre bygningskroppe, som forholder sig til hinanden som et trekløver. Alle bygningsvolumener forholder sig til det samme centrum, i form af en grønnegård, som både forbinder og opdeler de tre fagområder.
Bygherre: Vestfyns Gymnasium
Team: Hansson & Knudsen, Cowi, Friis & Moltke
|